Net voor de start van de Tour pakt Cannondale uit met een gloednieuwe racefiets: de SystemSix. Jaren van intensieve R&D hebben geresulteerd in de SystemSix, de snelste UCI-reglementaire racefiets ter wereld. Een volledig system-integrated ontwerp geeft je in elke situatie zulke enorme adrenaline-kicks, dat zelfs de ’need for speed’ van de meest fanatieke die-hard wordt bevredigd.

Er moet systeem in zitten
“Door te stellen dat de SystemSix een unieke benadering is voor vermindering van de luchtweerstand, zou een flink understatement zijn. Onze holistische benadering van snelheid heeft een uiterst geavanceerde racefiets opgeleverd die helemaal vanaf het nulpunt is ontwikkeld Vanaf het nulpunt? Jazeker. Het complete SystemSix-project begon met de zoektocht naar het snelst mogelijke wiel voor de moderne bredere banden. Vanaf dat punt hebben we het frame, de voorvork, zadelpen, stuur, stuurpen en de wielen tegelijkertijd als een compleet systeem ontwikkeld. We hebben optimaal gebruikgemaakt van de mogelijkheden van een disc-only-ontwerp. We hebben de buisprofielen op maat gemaakt om de luchtstroom op elk punt te controleren. Er is een stuur&stuurpen-combinatie ontwikkeld die aerodynamisch perfect is zonder de zitpositie uit het oog te verliezen. We hebben de meest positieve testresultaten uit de windtunnel ooit gekregen. En dat allemaal binnen de reglementen van de UCI.”

Het fundament van snelheid.
Het belangrijkste deel van het snelste systeem ter wereld – het SystemSix frame en de vork – zijn het fundament waarin dit snelle wapen is verankerd. Elke buisvorm is akelig nauwkeurig ontworpen om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. We kozen voor nuttige asymmetrie als antwoord op framebelasting bij schijfremmen en trapvermogen. Onberispelijk stuurgedrag en een klassiek racegevoel dankzij de gouden geometrie-standaard van onze SuperSix EVO. En natuurlijk een heleboel verfijnde details die jou sneller maken en je nooit in de steek laten.

Geoptimaliseerd voor de allerlaagste luchtweerstand
Luchtweerstand verlagen
Elk onderdeel van het frame en de vork heeft specifieke aeroprofielen met verschillende afgekorte buizen om de luchtstroom bij de belangrijkste aanstroomhoeken zo optimaal mogelijk langs het frame te leiden en daarmee de luchtweerstand te minimaliseren.

De knik
Een unieke knik aan de onderzijde van de balhoofdbuis leidt de luchtstroom die aan de achterzijde van de vorkpoten ontstaan weg naar de onderzijde van het frame. Dit voorkomt dat de luchtstroom van de voorvork zich vermengt met de luchtverplaatsing achter de balhoofdbuis waardoor een schone luchtstroom over de voorvork wordt onderbroken.

Slanke vork
Bevrijd van de beperkingen van velgremmen ziet het gebied rond de vorkkroon er radicaal anders uit dan bij traditionele racefietsen. De vork is fraai geïntegreerd met het frame voor een minimale luchtweerstand. Er is meer ruimte voor bredere banden en een schonere luchtstroom. Asymmetrische vorkpoten om de belasting van de schijfrem op te vangen.

Groter en beter komen samen
Onze nieuwe KNØT64-wielen waren de eerste componenten van het SystemSix-ontwerp en ze zijn op zichzelf al een technisch wonder. Ze zijn ontworpen om de nadelige luchtweerstand van bredere banden te elimineren. De KNØT64’s zitten vol met geavanceerde en gepatenteerde techniek van onze vrienden van HED wheels en het is ons gelukt om de voordelen van het comfort, de rolweerstand en de grip van bredere banden te stoppen in de absoluut allersnelste wielset op de planeet. Het disc-only-ontwerp is aanzienlijk breder dan andere racewielen. Die extra breedte maakt smallere banden breder (een 23c-band is 26 mm breed op onze wielen) en het helpt om de luchtstroom over de bredere band te leiden en aan de velg te hechten zodat de luchtweerstand minimaliseert. Hoewel ze geoptimaliseerd zijn voor 26 mm (23c) banden, vertoont het KNØT64-design minimale verandering in de luchtweerstand als er nog bredere banden worden gemonteerd waardoor rijders de mogelijkheid hebben om breder te rijden zonder snelheidsverlies. Het is pure snelheid zonder compromis.

Systeemcontrole
De KNØT SystemBar is een gaaf stukje snelheidstovenarij dat de lage luchtweerstand en het strakke uiterlijk van een geïntegreerde one-piece stuur/stuurpen combineert met de persoonlijke instelmogelijkheden van een tweedelig systeem. Het carbon stuur heeft een hoekverstelling van 8° zodat je jouw zithouding perfect kunt afstellen. Het afgeronde en afgekorte vleugelprofiel op het bovenste deel zorgt niet alleen voor een constante luchtstroom bij een andere hoekinstelling, het voelt ook comfortabeler aan je handen in vergelijking met andere sturen die scherpe hoeken hebben.

Naast dat hij het stuur vastklemt heeft de bijpassende System Stem-stuurpen een tunnel aan de onderzijde waar de remkabels en Di2-bedrading netjes doorheen lopen richting de balhoofdbuis. Het geheel is afgedekt met een onderhoudsvriendelijke afdekkap. En daarover gesproken: dankzij de gegroefde spacers kun je heel eenvoudig de stack-hoogte van de stuurpen aanpassen zonder alle kabels los te maken. Snel en gemakkelijk, zo zie je het toch graag?

De Most Post
Het is een groot misverstand dat zadelpennen geen invloed hebben op de prestaties. In de realiteit is de luchtstroom in dit gebied aanzienlijk hoger dan de schone lucht aan de voorzijde van de fiets als gevolg van de luchtstroom die in snelheid toeneemt tussen de benen van de rijder. Daarom heeft de SystemSix zadelpen een afgekort buisprofiel en is een wezenlijk onderdeel van de snelste fiets ter wereld.

Bron: cannondale.com