“Never change a winning team”, hoor je wel eens. Toch is dat precies wat Cannondale gedaan heeft met hun meest verkochte en succesvolle racefiets: de SuperSix EVO. We zijn bij het Europees Engineering en R&D kantoor in Freiburg waar het nieuwe model gepresenteerd werd, en zo’n beetje alles is nieuw aan deze fiets.
Allround racer
De SuperSix is sinds de introductie onder die naam in 2007 een vaste waarde in het profpeloton. De fiets was altijd al een lichtgewicht en een heel stabiel rijdend model. Hij was dit jaar zelfs nog de winnende fiets in de Ronde van Vlaanderen. Maar de huidige SuperSix EVO is ook een wat klassiek ogend frame, zeker wanneer je hem vergelijkt met concurrerende fietsen die steeds meer aero-eigenschappen overnemen van hun aero-modellen. De ideale combinatie daarbij is die van licht en toch snel. Veel van de aero-modellen hebben om een lagere luchtweerstand te creëren vaak ook meer materiaal nodig. Daarnaast zijn de pure aero racers niet heel comfortabel doordat de afmetingen van de carbon buizen groter zijn en meestal minder flexibiliteit ingebouwd hebben. Met de huidige SystemSix heeft Cannondale al een hele snelle aero racer in huis, de SuperSix is altijd de allround racer geweest die je meer vrijheid biedt. Je kan er mee racen zoals de renners van team EF doen, mee klimmen en ook nog redelijk relaxt mee toeren als liefhebber. Maar Cannondale gooit het roer nogal om.
Nieuwe look
De afgelopen maanden is je misschien al opgevallen dat er een nieuwe ‘look’ is. Het bekende groen is verdwenen van de prof-fietsen en het logo is opgestrakt. Mooi of niet, het voelt allemaal wel meer van nu vind ik. Het is het resultaat van een nieuwe creative director: Nick Larsen. Voorheen was hij de drijvende kracht achter bijvoorbeeld Fabric, dus die strakke nieuwe stijl komt niet uit de lucht vallen. Ook het uiterlijk van de nieuwe SuperSix is onder handen genomen en zal voor veel mensen even wennen zijn. Als ik de presentatieruimte inloop waar een aantal verschillende SuperSix modellen bij elkaar aan de muur hangen vallen twee dingen direct op: De geometrie is volledig veranderd en richting aero opgeschoven zonder zo extreem te zijn als de SystemSix. Daarnaast het uiterlijk. Verdwenen zijn de dominante logo’s, die hebben plaatsgemaakt voor subtiele lijnen en contrasterende en soms ook reflecterende kleurvlakken. Hierdoor oogt de fiets veel meer ingetogen, bijna alsof het om een custom model gaat en niet om een ‘fabrieksfiets’.
Cannondale app
Leuk nieuw extraatje is de Cannondale app die bij de nieuwe SuperSix hoort. Elke SuperSix heeft een sensor in het voorwiel. Via bluetooth verbind je je fiets met je smartphone. De app werkt daarna als rit-tracker, houdt bij wanneer er onderhoud nodig is en wanneer dat uitgevoerd is en gaat in de toekomst nog meer (gelokaliseerde) onderdelen bieden. Een leuk extraatje voor de fans zullen we maar zeggen. Opvallend vind ik dat als ik de Britse EF prof renner Dan McLay die met ons meefietst vraag wat hij van de SuperSix vindt hij moet toegeven dat hij er ook voor het eerst op rijdt. Navraag bij de engineers bevestigt de minimale samenwerking tijdens de ontwikkeling. ‘Soms laten we rijders er wel meerijden, maar dan is dat meer om te bevestigen wat wel eigenlijk al weten.’ lacht David Devine. De komende maanden zal blijken of de vernieuwde aanpak gaat werken. Zowel voor het EF Team tijdens de komende wedstrijden als in de markt. Het is duidelijk dat Cannondale veel heeft geïnvesteerd in dit nieuwe model en dat ze er terecht veel van verwachten. De nieuwe SuperSix EVO is vanaf nu te koop.
Meer informatie vindt je op de website van Cannondale.
(Bron racefietsblog.nl)